OVER VRC.
Jaarlijks lopen bijna dertigduizend zeeschepen Rotterdam aan en wordt ruim 400 miljoen ton aan lading overgeslagen. De cargadoor vervult een cruciale rol bij het realiseren van een zo’n effectief en efficiënt mogelijke afhandeling van schip en lading tijdens het bezoek aan de Rotterdamse haven. Uiterste zorg voor de bemanning van het schip is daarbij van cruciaal belang.
BELANGENBEHARTIGER VOOR ROTTERDAMSE CARGADOOR
De VRC is officieel opgericht in 1969, echter de Rotterdamse cargadoors waren vanaf 1889 tot 1969 actief in de vakgroepen van Scheepvaart Vereniging Zuid (SVZ).
De Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC) op haar beurt bewaakt en behartigt de gemeenschappelijke belangen van cargadoors in de haven. Daarbij wordt de gebundelde expertise van zowel de ‘actieve’ leden, als van de ‘kennisintensieve‘ geassocieerde leden ingezet. De VRC levert daardoor een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit en de toekomst van de Rotterdamse haven.
- Circa 60 cargadoors (werkgelegenheid van ongeveer 2.700 FTE)
- Geassocieerde leden (P&I clubs, toeleveranciers, advocatenkantoren, hotels etc.)
- Een bestuur (9 leden) en vele commissies
- Een bezoldigd secretariaat (2 FTE)
Onderwerpen die de VRC behandelt in opdracht van haar leden zijn onder meer:
- Grenscontroles (o.a. Douane, ILT, NVWA)
- Haventarieven en operationele zaken
- Grenstoezicht
- Nautische dienstverlening;
- Opleidingen
- Informatie en communicatietechnologie
De verschillende ladingstromen bestaan uit:
Droog massagoed
(o.a. ertsen, schroot, kolen, agribulk, biomassa)
Nat massagoed
(o.a. ruwe olie, minerale olieproducten, LNG)
Containers
(deapsea, feeder, shortsea)
Roll-on / Roll-off
Stukgoed
Offshore
VRC houdt contact met betrokken organisaties waaronder:
WAT DOET EEN
CARGADOOR.
De hoofdfunctie van de cargadoor is van oudsher het vertegenwoordigen van één of meerdere rederijen (de principaal) in een haven. Onderscheid moet worden gemaakt tussen het vertegenwoordigen van principalen actief in de lijnvaart en wilde vaart.
MAAK KENNIS MET HET VRC-BESTUUR.
Voorzitter
Voorzitter van de VRC en Global Integrated Sales Growth Lead bij Maersk. Met ruim dertig jaar ervaring zet hij zich in voor een veilige, efficiënte en duurzame haven en fungeert als verbinder binnen de cargadoorscommunity.
Penningmeester
Sinds 2019 in het Dagelijks Bestuur van de VRC en Managing Director van MSC Nederland. Behartigt cargadoorsbelangen, beheert de financiële portefeuille, is lid van de Strategische Adviesraad van Portbase en draagt bij aan VRC-thema’s.
Vicevoorzitter
Voormalig marineman en Managing Director van Wilson Agency BV. Sinds 2014 bestuurslid van de VRC, met focus op beloodsingszaken en zeemanswelzijn, een onderwerp waar hij zich vanuit zijn achtergrond sterk voor inzet.
Bestuurslid
VRC-bestuurslid sinds 2021 en Managing Director voor Hapag-Lloyd Benelux, met 34 jaar internationale ervaring. Hij focust via de VRC op operational excellence en veiligheid, vanuit samenwerking en kennisdeling. In zijn vrije tijd volgt hij graag tennis en gastronomie.
Bestuurslid
Bestuurslid van de VRC en CEO van Euro Nordic Logistics. Met brede ervaring bij cargadoors zet hij zich in voor een sterke, efficiënte en toekomstbestendige Rotterdamse haven. De dynamiek van haven en scheepvaart blijft zijn drijfveer.
Bestuurslid
Managing Director van MariTeam Shipping Agencies en bestuurslid. Sinds 2004 actief in de wilde vaart, gespecialiseerd in droge en natte bulk. Vertegenwoordigt VRC in Commissie Bulk, OPOV en Klantpanel Portbase.
Bestuurslid
Bestuurslid van de VRC en Managing Director van Oudkerk BV. Actief in OPOV en Grenstoezicht, met speciale aandacht voor de toekomstige rol van de cargadoor. Hij brengt ruime ervaring mee uit opslag en overslag en waardeert de dynamiek van de sector.
Bestuurslid
VRC-bestuurslid en verantwoordelijk voor het kantoor van Torcargo BV. Met meer dan dertig jaar ervaring in de scheepvaart richt hij zich binnen de VRC vooral op de shortsea-sector.
MAAK KENNIS MET TEAM VRC.
Marco Tak
Directeur
Rikki van Rhee
Secretariaat







