Jaarlijks lopen bijna dertigduizend zeeschepen Rotterdam aan en wordt ruim 400 miljoen ton aan lading overgeslagen. De cargadoor vervult een cruciale rol bij het realiseren van een zo’n effectief en efficiënt mogelijke afhandeling van schip en lading tijdens het bezoek aan de Rotterdamse haven. Uiterste zorg voor de bemanning van het schip is daarbij van cruciaal belang.
BELANGENBEHARTIGER VOOR ROTTERDAMSE CARGADOOR
De VRC is officieel opgericht in 1969, echter de Rotterdamse cargadoors waren vanaf 1889 tot 1969 actief in de vakgroepen van Scheepvaart Vereniging Zuid (SVZ).
De Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC) op haar beurt bewaakt en behartigt de gemeenschappelijke belangen van cargadoors in de haven. Daarbij wordt de gebundelde expertise van zowel de ‘actieve’ leden, als van de ‘kennisintensieve‘ geassocieerde leden ingezet. De VRC levert daardoor een belangrijke bijdrage aan de kwaliteit en de toekomst van de Rotterdamse haven.
- Circa 60 cargadoors (werkgelegenheid van ongeveer 2.700 FTE)
- Geassocieerde leden (P&I clubs, toeleveranciers, advocatenkantoren, hotels etc.)
- Een bestuur (9 leden) en vele commissies
- Een bezoldigd secretariaat (2 FTE)
De verschillende ladingstromen bestaan uit:
- Droog massagoed (o.a. ertsen, schroot, kolen, agribulk, biomassa)
- Nat massagoed (o.a. ruwe olie, minerale olieproducten, LNG)
- Containers (deepsea, feeder, shortsea)
- Roll-on / Roll-off
- Stukgoed
- Offshore
Onderwerpen die de VRC behandelt in opdracht van haar leden zijn onder meer:
- Grenscontroles (o.a. Douane, ILT, NVWA)
- Haventarieven en operationele zaken
- Grenstoezicht
- Nautische dienstverlening;
- Opleidingen
- Informatie en communicatietechnologie
VRC houdt contact met betrokken organisaties waaronder:
- Douane, ILT en NVWA
- Havenbedrijf Rotterdam / Divisie Havenmeester
- Zeehavenpolitie en Koninklijke Marechaussee
- Roeiers (KRVE) en Loodswezen
- STC (Scheepvaart en Transport College)
- Portbase (Port Community System)
- Ministeries zoals: I&W, J&V, BZ en LNV
ONZE
THEMA’S.
De verschillende overheidsinstanties controleren aan de grens vervoersmodaliteiten en lading. Controles dienen om verschillende redenen uitgevoerd te worden, echter processen dienen zo ingericht te worden zodat het logistieke proces zo min mogelijk negatief beïnvloed wordt.
Samen met Havenbedrijf Rotterdam / Divisie Havenmeester dient gewerkt te worden aan een betrouwbare, effectieve en efficiënte haven voor de korte en lange termijn. Grenstoezicht en nautische dienstverleners spelen hierbij een cruciale rol.
De concurrentie tussen de verschillende Europese havens is sterk. Het is daarom van cruciaal belang dat de afwikkeling van de containertransporten efficiënt en effectief afgehandeld wordt.
Een goed functionerend Port Community Systeem is van cruciaal belang bij het voldoen van de meldplicht aan de verschillende overheidsinstanties aan de ene kant en het hergebruik van data binnen de totale logistieke keten aan de andere kant.
De invloed van de Europese Commissie en de Nederlandse overheid is groot op de verschillende wetgevingen welke betrekking hebben op de scheepvaart in het algemeen en cargadoors-werkzaamheden specifiek.
De werkzaamheden van de cargadoors veranderen in een rap tempo. Sommige van oudsher typische cargadoorsactiviteiten zullen veranderen of zelfs helemaal verdwijnen. Dit betekent ook dat er andere competenties van het personeel worden verwacht.
WAT DOET EEN
CARGADOOR.
De hoofdfunctie van de cargadoor is van oudsher het vertegenwoordigen van één of meerdere rederijen (de principaal) in een haven. Onderscheid moet worden gemaakt tussen het vertegenwoordigen van principalen actief in de lijnvaart en wilde vaart.
MAAK KENNIS MET HET VRC-BESTUUR.
Kees Groeneveld
Voorzitter
Ralf Jacobs
Penningmeester
Robert Bravenboer
Vicevoorzitter
Albrecht Meeusen
Bestuurslid
Tom Demolder
Bestuurslid
Edward Kattemölle
Bestuurslid
Kees Potters
Bestuurslid
Robert-Jan van der Voort
Bestuurslid
Maarten Voetelink
Bestuurslid
MAAK KENNIS MET TEAM VRC.
Marco Tak
Directeur
Rikki van Rhee
Secretariaat